top of page
Challenger 250 Start Edition Norway

Challenger 250 Start Edition Norway

250 START EDITION NORWAY

Challenger 250 Start Edition Norway er årets kampanjebil, en fullspekket 2023-modell på Citroën chassis.

NB: Dette er en begrenset serie med kjøretøy, kun 40 enheter er tilgjengelig!

Med 140 hk, lengde på 6,39m, soveplass til 4 og spiseplass for 5 personer er det tilsynelatende intet uvanlig ved denne modellen.

Men når du ser litt nærmere på detaljene får du et annet inntrykk: Sittegruppen er med sin 'face to face'-løsning moderne, praktisk og fornuftig, og har et spisebord med elektrisk betjent teleskopisk bordfot, hvor bordplate kan klappes sammen til halv størrelse slik at man enkelt får adgang til/fra førerhus. Førerhussetene kan naturligvis roteres slik at fem personer kan spise samtidig.

250_forerhus_seter.jpg

Sjåføren og passasjeren i førerhuset sitter godt, i komfortable seter med mange justeringsmuligheter. Men hva med passasjerene, de sitter vel på en eller annen ubehagelig sofa med skolerett vinkel i seteryggen, sidelengs i forhold til fartsretningen, med to-punkts magebelte og utglidende sitteputer? Nei, Challenger har installert Smart Lounge, sittegruppa endres meget kjapt til to komfortable enkeltseter med lekkert utseende, og de to passasjerene i bodelen sitter i fartsretningen, med tre-punkts sikkerhetsbelter. Enkelt, raskt, praktisk, estetisk, komfortabelt, sikkert.

Og joda, her finner du også Isofix slik at barneseter kan monteres!

367-ga-smart-lounge_1_desktop_resolution.jpg
SmartLounge.PNG

Du lurer kanskje på hvor sengen er? Den henger oppe under taket over sittegruppa, har elektronisk betjening og senkes ned ved behov. Løsningen har eksistert i årevis, og er gjennomtestet, enkel og driftssikker i bruk, men har oftest vært en ekstraseng som har blitt tatt i bruk når barnebarna skal være med på tur, ikke som kjøretøyets hovedseng. Som hovedseng i 250 Start Edition Norway er denne utstyrt med ekstra komfortable madrasser.

Gulvareal er dyrebart i en bobil, denne sengen opptar ingen plass i det daglige. Med tanke på hva kjøretøyet faktisk rommer, har det en kort lengde. Inngangspartiet blir litt trangere, men man kommer seg fremdeles inn og ut av bodelsdøren med senkesengen i nedre posisjon - i den grad man har behov for å gå utendørs når man skal sove.

Sittegruppa er ikke bare sittegruppe og to enkeltseter under kjøring, den gjør trippel arbeidsinnsats ettersom den også kan ombygges til dobbelseng. Her kommer den teleskopiske bordfoten inn i bildet!

IMG_8252.JPG
IMG_8285.JPG
SmartLounge.PNG

Sittegruppen endres kjapt til to komfortable enkeltseter i fartsretning, med tre-punkts sikkerhetsbelter.

IMG_8257.JPG
Challenger 250 Start Edition_1.jpg

250 START EDITION NORWAY

Følgende utstyr er standard:

Markise

- Solcellepanel

- Grålakkerte sidevegger

- Face 2 face sittegruppe

- Lakkerte håndtak på førerhusdører

- DAB-radio med berøringsskjerm

- Rattbetjening av radio

- Ryggekamera

ARCTIC PACK

... inngår i Norden Line, som er standard for norske modeller:

- Yttervegger i aluminium

- Isolert og oppvarmet spillvannstank

- Isolerte utvendig vann- og varmekretser

- Utvendig isolasjonsmatte for førerhusvinduer

- Forsterket oppvarming med kjøretøyets drivstoff

- 230V gulvvarme

- Utvendige vinterdeksler for kjøleskapsventilasjonen

- Vinterisolert stigtrinn til bodel

NordenLine.PNG

PLANLØSNING, DAG/NATT

250 kampanjemodell planløsning
250_2022_natt.png
sittgruppe_senkeseng.jpg

Kjøkkenet er praktisk, har godt med skapplass og skuffer, pluss en en utfellbar benkeplate som gir deg mer arbeidsflate. Ved siden av gassblussene finner du en sprutekant på veggen, som forenkler renholdet. Under skapene finnes det indirekte belysning, som lyser opp gulvet.

Kjøleskapet er ekstra stort med sine 167 liter, og velger automatisk den mest fornuftige energikilden (Automatic Energy Selection - AES) av gass, 12V eller 230V. Hvis du er tilkoblet landstrøm benytter kjøleskapet 230V, hvis motoren er i gang benyttes 12V, og hvis du villcamper benyttes gass. Starter du motoren under villcamping vil kjøleskapet bytte om til 12V automatisk.

Citroën Jumper

Challenger 250 er bygget på et chassis fra Citroën Jumper, som produseres av PSA-gruppen og Fiat Chrysler Automobiles på Sevelsud-fabrikken. Denne ligger i Val di Sangro i Sør-Italia og produserer tre chassis som deler samme plattform: Fiat Ducato, Peugeot Boxer og Citroën Jumper, alle tre har samme mål og lasteevne.
 

I Citroën sitt tilfelle er det lagt stor vekt på de totale kostnadene for eieren over tid. Det er generelt benyttet deler med øket forventet levetid. Den fremre støtfangeren er delt i tre mindre deler – altså må kun en mindre del repareres ved skade, i stedet for en hel støtfanger.

Et eksempel på levetid og holdbarhet er at i kjøretøyets testfase før produksjon ble dørene
i førerhuset åpnet og lukket 500.000 ganger.

Hvis man gjør dette 30 ganger daglig uten unntak tilsier matematikken at dørene skal være problemfrie i minst 45 år, en tidshorisont som skal holde for de aller fleste bobileiere.

header 250_alt_inkludert.jpg
Challenger_transparent.png

Den bakre delen av kjøretøyet er virkelig noe for seg selv. Her finner du et bad i full bredde, med separat dusj, fast dusjdør, og uvanlig store speil.

baderom.jpg

Inne på badet kan du åpne speildørene og det åpenbarer seg et gigantisk overskap med hylleløsning i nesten hele bilens bredde, med plass til klær, store & små gjenstander og ellers det du måtte trenge.

Dette skapet ligger oppå garasjen, som er i full bredde. Under speildørene finner du en  skyvedørsluke som gir deg tilgang til midtpartiet i garasjen fra baderommet.

250_stor_lagringsplass_paa_badet.jpg

Garasjen har plass til feks. sykler, bord, stoler, eventuelt lange, omfangsrike gjenstander. Venstre sidevegg har en høy og bred utvendig dør bakerst, som gir tilgang til hylleplass og garasje, med god bredde går innlasting som en lek. Årsaken til høy dør er at det også er en innklappbar hylle over garasjen, som gjør det mulig å lagre lange gjenstander stående. På kjøretøyets høyre side er døren lavere, tilpasset garasjen.

Garasjen har uttak for 12V og 230V slik at man kan holde feks. en kjølebag i drift til man skal på stranda, eller koble til en luftpumpe for å blåse opp bademadrasser eller sykkeldekk.

230V-uttaket kan feks. benyttes til å lade el-sykler når man er tilknyttet landstrøm, mens syklene står sikkert inne i garasjen.

Garasjen har ellers belysning og festepunkter i gulvet for sikring av last. Det er også et utblåsningspunkt for varm luft, slik at garasjen kan oppvarmes på de kalde dagene.

Garasjeopplegget i Challenger 250 Start Edition Norway er en meget praktisk løsning som gir orden og enkel tilgang både fra inn- og utsiden, selv om man har med seg MYE bagasje er det enkelt å finne frem.

Nevnte vi at dette kjøretøyet har uvanlig høy lasteevne, slik at all lagringsplassen faktisk kan utnyttes i den virkelige verden, selv med max antall passasjerer?

IMG_8241.JPG

Som en bonus, i tillegg til Arctic Pack, yttervegger i aluminum og øvrig standardutstyr, har alle Challengermodeller såkalt Grade 3 isolasjon. Dette er den strengeste standarden innen bransjen hva angår bobilers termiske isolasjonsevne, isolasjonsmaterialet demper også lyder. Også 7 års vanntetthetsgaranti får du med på kjøpet.

Dette inngår i filosofien Challenger støtter seg på ved konstruksjon av bobiler - i.R.P.-teknologi - isolasjon, resistens, beskyttelse (protection).

Challenger7aars_tetthetsgaranti.JPG
IRP.png
Grade3.PNG
bottom of page